Nog maar een paar maanden te gaan en 2017 staat alweer te trappelen om aan zijn jaar te beginnen. Trends in grafisch design en websites veranderen net zo snel als trends in de mode. Wij kijken alvast vooruit naar de trends van 2017.

Logo design

Minimalistisch
Door zoveel verschillende on- en offline media wordt het steeds moeilijker om in de massa op te vallen. In plaats van een ingewikkeld logo met een druk beeldmerk, zien we juist in 2017 dat minder meer is. Een minimalistisch design met een knipoog valt eerder op dat een schreeuwerig logo. Daarnaast is een strak en minimalistisch logo beter te gebruiken in verschillende media-uitingen. Een logo staat niet alleen op een visitekaartje, maar moet ook duidelijk zijn op een website, Social Media. Zowel klein als groot, in zwart-wit en kleur moet een logo dezelfde uitstraling van een bedrijf kunnen weergeven. Het is het gezicht van een bedrijf. Hou het simpel en strak zodat je potentiële klant direct weet met wat voor soort bedrijf ze te maken hebben.

Handgetekend
In het computertijdperk is het voor iedereen veel makkelijker geworden om even snel een logo te maken. In 2017 zien we een trend, vooral in de horeca, dat handgetekende logo’s weer helemaal terugkomen. Ze geven een warme en authentieke sfeer weer. Het laat zien dat je aandacht hebt voor detail binnen het bedrijf. Het is ouderwets handwerk wat weer gewaardeerd wordt.

Omgedraaid
Herinner je nog de negatieven van de foto’s die we vroeger lieten afdrukken? In 2017 gaan we het gebruik van negatief en positief sterk terugzien in logo design. Een beeldmerk waarin een tweede beeldmerk  is verwerkt. Simpel maar zeer sterk.

Lijnen
Het gebruik van strakke lijnen lijkt ook zijn hoogtepunt te bereiken in 2017. Dit loopt in dezelfde lijn met het minimalistische logo en het gebruik van negatieve en positieve ruimte. De gebruikte lijnen hebben allemaal dezelfde dikte zodat het logo een rustig maar toch bijzondere uitstraling krijgt.

Webdesign

Mobiel design
Het wordt steeds belangrijker om je website responsive te maken. Een website die responsive is, past zich automatisch aan op elk beeldscherm. Om beter gevonden te worden in Google is dit een vereiste. Websites worden steeds vaker alleen om smartphones bekeken. Hierdoor wordt het ontwerp van de website steeds vaker eerst voor de smartphone ontworpen en daarna pas voor het beeldscherm. Ben je benieuwd of jouw website al responsive is? Klik hier om jouw website te testen. Onderzoek heeft uitgewezen dat 79% van de bezoekers van jouw site zal weg klikken als de website niet responsive is. De lay-out zoals we in 2016 al vaker terug zagen, wordt ook in 2017 doorgezet. Omdat de aandachtsspanne van een gemiddelde internetbezoeker erg kort is, kun je door het gebruik van blokken, de bezoeker snel naar zijn doel leiden.

Originaliteit
Door de ontwikkeling van platforms zoals WordPress en Joomla, wordt het steeds makkelijker om een website te maken. Maar daardoor wordt het ook steeds moeilijker om in de massa op te vallen. In 2017 gaan we daardoor een verandering zien doordat er niet meer gekozen wordt voor de standaard stockfoto’s en iconen. Veel bedrijven kiezen voor de in opdracht gemaakte foto’s door fotografen en gebruik van iconen of illustraties die passen binnen de huisstijl. Op die manier laat het bedrijf hun authenticiteit zien en speelt daarmee in op het gevoel van hun potentiële klant.

Typografie
Doordat de mogelijkheden steeds breder worden, zien we dat ook terug in het gebruik van fonts op websites. Vooral het gebruik van grote, aparte fonts over het gehele beeldscherm gaat steeds meer een trend worden.

Gekleurd
Zaten we een aantal jaar geleden nog vast aan het websafe colorpalet, met de huidige beeldschermen en techniek kunnen we het zo bont maken als we willen. Let wel op wie je doelgroep is, een oudere generatie zou nog steeds op die oude computer kunnen kijken en je zorgvuldig gekozen kleurenpalet heel anders kunnen zien.

Heb je vragen naar aanleiding van deze nieuwe trends? Neem dan contact op met DTPH.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. De privacy verklaring kunt u hier lezen.

Sluiten