‘Ik zoek een vormgever’ 

…is je vraag aan Google. Google komt dan met een compleet regenwoud aan advertenties en vormgevers. Zie dan nog maar eens de bekende boom door het bos te zien. Hoe kies je een vormgever die bij jou past?

Chronische keuze stress is vreselijk. Ik kan de keuze natuurlijk niet voor jou maken, maar ik weet wel heel veel over mijn vak, waardoor ik jouw keuze misschien wat makkelijker kan maken.

  1. Budget
    Welk project het ook is, bepaal eerst je budget. Is er überhaupt budget voor een vormgever. Hoe meer budget, hoe meer ruimte je krijgt in jouw keuze.
    Het hoeft niet tot op de laatste cent duidelijk te zijn maar besef dat ook vormgevers graag hun huur willen betalen met euro’s in plaats van exposure. (Echt, ik heb het gevraagd bij de bakker maar ik kreeg geen brood mee in ruil voor exposure punten die ik had verdiend)
  2. Portfolio
    Nu je weet hoeveel je te besteden hebt, kun je kijken naar vormgevers met een niche. Heb je bijvoorbeeld een kinderboek geschreven en zoek je nu hulp bij de vormgeving? Kies een vormgever die daar een niche van heeft gemaakt en dus zoveel ervaring heeft, dat hij of zij jou kan begeleiden in het hele proces. Bekijk daarnaast ook portfolio’s van vormgevers. Is het een bepaalde stijl die je wel of juist niet aanspreekt, hoeveel ervaring heeft deze vormgever, is jouw project iets wat deze vormgever zou kunnen doen?
  3. Reviews
    Het is tegenwoordig heel makkelijk om een schitterende website online te zetten, met interessante teksten waardoor je direct overtuigd wordt, dit is de persoon die ik nodig heb! Klik toch nog maar even verder, voordat je een keuze maakt. Staan er (echte) reviews op de website, die leiden naar echte bedrijven en personen? Dan kun je er zeker van zijn dat deze vormgever echt wel weet wat ze doet.
  4. Contact
    Als je tot nu toe blij wordt van wat leest en ziet, wil je natuurlijk contact opnemen. Je vult het formulier in en wacht op reactie. Reageert deze vormgever lekker snel en duidelijk? Dan is het zeker een winnaar. Het kan natuurlijk zijn dat een formulier niet goed heeft gewerkt of je mail in de spam terecht is gekomen, dus mocht je niets horen en je wilt echt met deze vormgever werken, is bellen natuurlijk sneller.
  5. Het gesprek
    Het eerste introductie gesprek kan tegenwoordig op vele manieren, live aan de keukentafel, via zoom, of gewoon via telefoon. Bedenk van te voren de vragen die je wilt stellen, bijvoorbeeld: kun je met mijn budget wat voor me betekenen (en niet: nah wah kost dah dan??), hoe snel kun je mijn project inplannen, is deze deadline haalbaar?
    Je kunt al snel in een gesprek aanvoelen, of je een klik hebt met deze vormgever, of de vormgever bereid is mee te denken en eventuele problemen creatief te kunnen oplossen.
    Hoe zit het met het drukwerk? Wil de vormgever dat ook voor jou regelen of krijg je het bestand mee naar huis en wenst hij of zij je veel succes?
    Als je met een goed gevoel en vol vertrouwen, uit het gesprek komt, heb je waarschijnlijk jouw vormgever gevonden.

Hoe verder….
Als de keuze op deze vormgever is gevallen, zal zij of hij een offerte voor je opmaken waarin het hele project staat beschreven. Na ondertekening wordt het project in gepland en gaat de vormgever aan het werk. Je zult regelmatig een update krijgen over de voortgang waarbij je eventueel akkoord moet geven over de werkzaamheden die gedaan zijn.
Zodra het project naar tevredenheid is afgerond, krijg je een factuur voor de werkzaamheden, die jij natuurlijk gelijk betaald omdat je zo blij bent met het resultaat.

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Schroom dan niet om mij een berichtje te sturen!
Ik beantwoord altijd graag je vraag.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. De privacy verklaring kunt u hier lezen.

Sluiten